Сега е моментът правителството да действа енергично
сряда, 5 юни 2019
Позиция
на Атлантическия съвет на България
относно процедурата по придобиване на F-16
Атлантическият съвет на България приветства новината, че Държавният департамент на САЩ е одобрил възможната продажба на осем самолета F-16 блок 70/72 за България.
Правителството на САЩ отговори своевременно, позитивно и изчерпателно на представените от българската страна изисквания, в условията на максимална прозрачност. Очаква се придобиването на самолетите до получи одобрението и на Конгреса. Сега на ход е българското правителство, което трябва да работи ускорено за успешния завършек на процеса на придобиването на F-16 V.
Посочената от американската страна цена от 1.673 млрд. долара е таванът, а не конкретната цена, която ще бъде договорена. Нашите очаквания са тя да бъде намалена, без обаче да се допуска това да се отрази на многоцелевите способности на самолетите. Защото намаляването на цената означава в този случай редуциране на предлагания ни пълен пакет оборудване.
Отбелязваме, че първоначално предвидените от България 1.8 млрд. лева с ДДС като финансова рамка на проекта бяха недостатъчни. Това е валидно, дори и ако беше избран Грипен за достигане на пълния пакет от способности. Следователно, ценовите очаквания трябваше да бъдат реалистични още от самото начало. Това е урок, който трябва да послужи при следващите проекти за превъоръжаване. Адекватно беше решението на Народното събрание за по-гъвкава финансова рамка за проекта.
Въпреки че посочената цена не е окончателна и подлежи на договаряне, спекулациите около нея, инспирирани от кръгове, свързани с Кремъл, вече са в ход. Очакваме манипулациите на общественото мнение около цената от сега нататък да се превърнат в един от основните инструменти на руската хибридна война, чиято конкретна цел е саботирането и провала на процеса на придобиване на F-16.
Ето защо българското правителство трябва да бъде подготвено и да информира максимално бързо и пълно обществото за хода на процедурата. По-високата прозрачност от страна на МО и правителството ще допринесе за успеха на проекта.
Сега е моментът правителството да действа енергично, за да се постигне споразумение още в началото на това лято и преди ваканцията на парламента. Всяко забавяне на процедурата ще има неблагоприятни последици за България. В най-лошия случай процедурата може да се провали, а в по-лекия – забавянето на сключването на договора, дори това да е до края на годината, може да предизвика забавяне и на доставките за България, тъй като има и други държави, които чакат да им бъдат доставени F-16 от същата модификация. Това на свой ред ще доведе до продължаване на използването на старите руски самолети на въоръжение у нас и следователно – на зависимостта ни от руския военнопромишлен комплекс.
Не трябва да се забравя и следващата ни главна цел – след придобиването на осемте самолета да се пристъпи към придобиване на още осем, така че да имаме до края на 2025 г. ескадрила от най-модерните и ефективни бойни многоцелеви самолети от поколение 4+, а именно F-16 V. Това ще ни осигури оперативна съвместимост и в перспектива – преход и към самолети от пето поколение.
За да бъде успешна процедурата и договорът да бъде сключен до лятната ваканция на Народното събрание, от сега нататък правителството и в частност Министерство на отбраната трябва да следват стриктен план-график за всяка една от стъпките, които предстоят до подписването на договора и неговата ратификация от парламента.
Атлантически съвет на България
Програма „Национална и международна сигурност“
Категории: Национална и международна сигурност, Позиции