Правилният избор за F-16 вече е направен. Какво следва оттук нататък?
петък, 18 януари 2019
На 16 януари 2019 г. Народното събрание взе историческо решение, с което възложи на Министерския съвет да подготви проект на международен договор и да проведе преговори с правителството на САЩ за нов тип боен самолет F-16V, Block 70. Едновременно с това парламентът възложи на министър-председателя да създаде организация и преговорен екип за изготвяне на проект на международен договор и провеждане на преговори със САЩ за придобиването на F-16. „За“ гласуваха 130 депутати, а 84 бяха против, което е убедително мнозинство в полза на този стратегически по своя характер избор, който ще определи бъдещето на бойната ни авиация за поне 40 години напред и сътрудничеството с най-мощните и технологично напреднали военновъздушни сили в света – тези на САЩ.
Атлантическият съвет на България в редица свои позиции се обяви в подкрепа на избора на F-16 V и аргументира защо този самолет е правилният избор, превъзхождащ по способности основния си конкурент в процедурата Грипен C/D. Атлантическият съвет на България приветства направения избор, в който този път националната отговорност надделя над лобизма.
Решението на кабинета да поиска мандат от парламента да преговаря със САЩ отбеляза първата правилна стъпка за 2019 г. в дълго отлагания процес на превъоръжаването ни с нова и оперативно съвместима с НАТО техника.
Атлантическият съвет на България вече изрази очакване първият договор за годината в процеса на технологичното превъоръжаване да бъде именно със САЩ за придобиването на F-16 V. Народното събрание направи следващата правилна стъпка за 2019 г., като подкрепи предложението на кабинета.
Сега на ход е министър-председателят, който трябва да създаде организация и да сформира екип, който да преговаря и да подготви на проект на международен договор със САЩ. Тук идва най-трудната част от цялата процедура, от която зависи дали преговорите ще бъдат доведени до успешен край и дали тази година ще има подписан и ратифициран от парламента договор за придобиване на F-16. Тук могат да се очакват всякакви опити за нанасяне на удари върху процеса, така че сключването на договор или ратификацията и влизането му в сила да бъдат осуетени и изборът да бъде провален.
Атлантическият съвет на България вече заяви, че продължава да следи процеса отблизо и е готов да реагира незабавно на всички опити за лобистки натиск, насочен към проваляне на придобиването на F-16, както и на всеки опит на институции, които нямат правомощия да решават този въпрос, да се опитват да влияят деструктивно на неговия ход.
Какво следва оттук нататък?
За да бъде успешно завършена процедурата и България да се присъедини към семейството на държави от НАТО, които имат на въоръжение F-16, Атлантическият съвет счита, че трябва да бъдат реализирани следните основни стъпки:
- Незабавно да бъде изготвен времеви график на процеса на придобиването на F-16 отсега нататък, който да определи като крайна дата за внасянето на проекта на договора за придобиване на F-16 за ратификация от Народното събрание до 31 май 2019 г. Процедурата задължително трябва да приключи преди лятната ваканция на Народното събрание. Всяко отлагане и протакане на преговорите със сигурност ще бъде от полза на тези вътрешни и външни фактори, които са заинтересовани да бъде провален целият процес.
- При гласуването на решението на Народното събрание част от политическите сили постъпиха национално отговорно и защитиха стратегическия интерес на България за по-тясна интеграция на страната ни в НАТО. За да не се позволи да се спекулира с хода на преговорите и постигнатия резултат, правителството трябва да преговаря със САЩ в условията на максимална възможна прозрачност и да дава периодични отчети пред парламента и обществото за хода на преговорите.
- Атлантическият съвет на България вече настоя вместо осем да бъдат придобити ескадрила от 14 или 16 самолета и очерта предимствата на този вариант. Независимо от това дали в хода на настоящата процедура е реално възможно постигането на такова решение, това виждане следва да послужи като отправна точка в перспектива. Ето защо при формулирането на клаузите на бъдещия договор, дори да се отнася само за осем самолета сега, е необходимо да се заложи възможността за скорошно последващо придобиване и на останалите шест или осем самолета до формирането на ескадрила. От компанията-производител „Локхийд Мартин“ вече обявиха, че следващите осем самолета ще са на по-ниска цена. За тази възможност трябва да се помисли още на този етап.
- Въпросите на бъдещото индустриалното сътрудничество трябва да бъдат уредени в договора, като се отчете ходът на стратегическото ни партньорство със САЩ в отбраната до момента и необходимостта от неговото задълбочаване и разширяване през идните години. Напредъкът на стратегическото ни партньорство със САЩ в отбраната е актив, който правителството може и трябва да използва в бъдещите преговори за постигането на максимално добри резултати по отношение на цената.
- През 2016 г. за първи път законодателно беше въведена възможността за осъществяване на съвместни мисии със съюзни държави по охрана на българското въздушно пространство (air policing) в рамките на Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. През септември 2016 г. беше осъществена първата съвместна мисия със САЩ по air policing. В тази връзка и предвид необходимостта от осигуряване на допълнителни способности за изпълнение на мисията по air policing до въвеждането на въоръжение в българските Военновъздушни сили на новите самолети F-16 V, необходимо е да бъде поставено началото на постоянна съвместна българо-американска мисия по air policing. Затова правителството трябва да договори на двустранна основа със САЩ у нас да бъдат базирани американски самолети F-16, които да участват в такава съвместна двустранна мисия по air policing до въвеждането на въоръжение на новопридобитите самолети F-16 V. Този въпрос следва да бъде уреден в процеса на изготвянето на договора със САЩ за F-16, така че американските самолети F-16 ефективно да подпомагат българските Военновъздушни сили в охраната на въздушното ни пространство. Това виждане съответства на изработената от Атлантическия съвет на България Визия за отбранителната политика до 2030 г. „България в НАТО и Европейската отбрана“, в която е заложено провеждането на повече съвместен air policing със съюзници от НАТО и която миналата година беше представена на вниманието на българското общество и нашите съюзници.
- До края на 2019 г. правителството да представи план за поетапното извеждане от въоръжение на старите съветски МиГ-29 и СУ-25 в процеса на придобиването и въвеждането на въоръжение на новопридобитите F-16 V, както и на възможни опции за тяхната последваща пазарна реализация.
- Не на последно място, още в хода на преговорите кабинетът трябва да постави пред САЩ въпроса за възможностите да ни бъде отпуснат целеви заем на преференциални условия за придобиването на F-16 V, с виждане за последващо закупуване на още шест или осем самолета.
Началото на 2019 г. беше белязано с добро и обещаващо начало за превъоръжаването на българските въоръжени сили. Изпратихме 2018 г. с оптимизъм за бъдещето на бойната ни авиация заради избора на F-16 V. Независимо от това, все още е твърде рано да очакваме със сигурност, че на 31.12.2019 г. ще изпратим годината с такъв оптимизъм, с какъвто я посрещнахме. Затова тепърва ни предстои още много и тежка работа.
Атлантическият съвет на България като активна гражданска организация на утвърдени експерти и общественици ще продължи да се бори за това да бъде успешно реализиран докрай вече направения от правителството и подкрепен от парламента правилен избор за придобиването именно на F-16 V!
Редакционен екип
„Национална и международна сигурност“
Атлантически съвет на България
Категории: Национална и международна сигурност, Статии