Президентското вето е срещу българския национален интерес
вторник, 23 юли 2019Позиция
на Атлантическия съвет на България
Както вече предвидихме, президентът на Република България господин Румен Радев упражни правото си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България и върна за ново обсъждане в Народното събрание Закона за ратифициране на международните договори за придобиване на самолетите F-16 блок 70/72.
С това свое действие президентът наложи вето върху българския национален интерес!
Това е вето върху началото на процеса на технологично превъоръжаване на българските въоръжени сили!
Това е вето върху бъдещето на Военновъздушните сили!
Този ход на господин Радев саботира националните ни усилия да изградим по-силна България в по-силен Алианс!
Това е вето и върху изграждането на по-стабилен Югоизточен фланг на НАТО пред лицето на руската заплаха и нарушения стратегически баланс в Черно море!
Това е проява на доведената до крайност лична амбиция, която поставя себе си над националната кауза и евроатлантическия избор на обществото!
Мотивите на господин Радев са формални и заблуждаващи.
Изтъкват се финансовите параметри, въоръжението и необходимостта да има „широк консенсус и подкрепа“ за придобиването на F-16.
Най-напред, следва да се подчертае, че острите спорове в парламента при обсъждането на ратификационния закон изобщо не показват, че по параметрите на договора не е било постигнато широко обществено съгласие. Напротив, такова съгласие има и придобиването на F-16 е олицетворение на евроатлантическия цивилизационен избор на нашия народ. Това, което видяхме в парламента изобщо не беше липса на обществена подкрепа, а една дирижирана политическа партизанщина в помощ на инспирирана и от вън лобистка кампания против F-16.
По отношение на пакета въоръжение, вече на всички стана ясно, че офертата на Швеция за Грипен не включваше такова. И ако бяхме избрали Грипен, тепърва трябваше да се търси въоръжение от трети страни, което щеше да отнеме време и в крайна сметка да струва по-скъпо. F-16 обаче ни беше предложен с пълния пакет въоръжение. На този етап, също така вече стана ясно, не е необходимо придобиването на цялото въоръжение въздух-повърхност. Все пак и сега ние придобиваме част от него. Практиката е, че най-напред предстои да бъдат усвоени способностите въздух-въздух, а след това и въздух-повърхност, с което ще се постигнат и пълните оперативни способности. Затова въоръжението за последните се купува на по-късен етап. Тук трябва да си припомним, че в приетия от Народното събрание през юни 2018 г. актуализиран проект за инвестиционен разход е записано:
„3.1.2. Въоръжение
За решаване на задачи с новия тип боен самолет е задължително и придобиването на основни типове ракетно, бомбово и артилерийско въоръжение, осигуряващи въздействие във всякакви МТУ, денем и нощем по:
• въздушни цели във и извън пределите на визуалната видимост;
• подвижни и стационарни цели на повърхността с висока точност на поразяване (на по-късен етап).“
Трябва да отбележим, че изрично е казано: „на по-късен етап“, което значи, че всичко към момента е гарантирано и се развива така, както е планирано. И одобрено от Народното събрание.
Относно мотива за „постижими за държавата финансови параметри“, F-16 блок 70/72 е най-добрият боен самолет, който към момента държавата ни може да си позволи. Точно в този момент икономиката на страната ни позволява да стратираме дълго отлагания проект за превъоръжаване на българските военновъздушни сили с нов тип боен самолет. Цената на бойните самолети се определя от пазара, а тенденцията е за в бъдеще тази техника да поскъпва. Така че сега е иделният момент договорът да бъде сключен.
Няма по-добър момент от настоящия българските Военновъздушни сили да получат F-16 блок 70/72!
И няма по-неподходящ и национално по-безотговорен ход от президентското вето.
Призоваваме народните представители да изпълнят докрай дълга си към българската отбрана и националната сигурност, като прегласуват закона и така доведат процеса до успешен финал!
Категории: Позиции